uitgelicht

'Als ik iets kan doen, heb ik minder last van vreselijke verhalen'. Interview met Janny van Heerbeek over de hulpverlening bij seksueel misbruik

15 september 2019

Janny van Heerbeek kreeg als maatschappelijk werkster in de jaren tachtig steeds vaker te maken met wat toen nog ‘incestproblematiek’ heette. Sindsdien is ze haar hele werkzame leven bezig geweest met de hulpverlening aan slachtoffers van seksueel misbruik, waarbij ze de meest hartverscheurende situaties tegenkwam.

Lees hier het interview.

‘Dat krijg je als vrijwilliger niet voor elkaar'.
Interview met Leida Schuringa over het opbouwwerk

8 juli 2019

Leida Schuringa werkte vanaf 1973 in het opbouwwerk. Wat deed ze, en wat raadt ze sociaal werkers van nu aan die meer met collectieven willen werken?

Lees hier het interview.

Drie Uitgelichtjes over sociale actie en wat Marie Kamphuis daarover zegt

2019

Marie Kamphuis betreurde het dat het social casework in de jaren zestig teveel bezig was met individuele gevallen, en dat te weinig aan sociale actie werd gedaan. Wel gaf ze daar natuurlijk richtlijnen voor.

Lees hier verder.

Mag een cliënt keuzes maken die indruisen tegen zijn of haar eigenbelang?

2018

Stel, je cliënt neemt een beslissing die in jouw ogen schadelijk is voor hem/haar zelf. Probeer je het besluit te beïnvloeden, ja of nee?

Lees hier het praktijkvoorbeeld van Lou Jagt.

Helpen bij het maken van keuzes

2018

Keuzes maken is niet altijd makkelijk. Hoe help je cliënten daarbij?

Lees hier verder.

Serie Verleden in Beeld

2016 - 2018

De serie Verleden in Beeld is hieronder in pdf's te lezen. Deze serie ging over de wordingsgeschiedenis van het sociaal werk, vanaf het Indiase hindoeisme (3000 v. C.) tot en met de Nederlandse twintigste eeuw. Gaandeweg is bij het schrijven van de serie steeds meer aandacht besteed aan vrouwen, als ontvangers en als gevers van hulp.

Afbeelding: Elisabeth van Thüringen

De serie Verleden in Beeld zijn afgeleid van de definitie van sociaal werk op www.movisie.nl: ‘Social work is a practice-based profession and an academic discipline that promotes social change and development, social cohesion, and the empowerment and liberation of people. Principles of social justice, human rights, collective responsibility and respect for diversities are central to social work. Underpinned by theories of social work, social sciences, humanities and indigenous knowledge, social work engages people and structures to address life challenges and enhance wellbeing.’
Eerdere uitgelichtjes...
binnenkort online...