In memoriam Lou Jagt 1932-2021
Op 18 juli 2021 is op 89-jarige leeftijd ons voormalig bestuurslid Lou Jagt overleden.

Lou was tot 12 maart 2019 secretaris van het bestuur en degene die ons, tot ver in de geschiedenis van het maatschappelijk werk, bij de les hield over de ontwikkelingen in het vak. Hij was een fervent bepleiter van de wetenschappelijke onderbouwing van het maatschappelijk werk en droeg daar zelf aan bij met zijn prachtige proefschrift ‘Van Richmond naar Reid. Bronnen en ontwikkeling van taakgerichte hulpverlening in het maatschappelijk werk’ uit 2008. Met zijn partner Nel Jagt zorgde hij er voor dat het taakgericht werken toegankelijk werd voor Nederland. Generaties studenten zijn er in opgeleid.

Als bestuurslid waakte hij over de erfenis van Marie Kamphuis door er mede op toe te zien dat de stichting bijdroeg aan de verwetenschappelijking van het werk. Hij heeft zich vele jaren sterk gemaakt voor de uitreiking van de Marie Kamphuis prijs, als manier om innovatie in het vak te stimuleren. En hij heeft menig internationaal en Nederlands spreker aangemoedigd de Marie Kamphuis lezing op zich te nemen. Ook na zijn afscheid als bestuurslid bleef hij een actief en betrokken luisteraar bij de MKS-lezingen.

Met het overlijden van Lou nemen we afscheid van een icoon in het maatschappelijk werk. Onze gedachten zijn bij zijn vrouw Nel en andere nabestaanden.

Foto: In 2008 werden Nel en Lou Jagt ter gelegenheid van het verschijnen van zijn proefschrift geportretteerd door fotograaf Frank Poppelaars.